4a Trobada Astronòmica



Amb motiu el Dia Internacional de l'Astronomia, us convidem a participar en la 4a Trobada Astronòmica de la Societat Astronòmica de Lleida (SALL), un esdeveniment únic per a tots els amants de l’astronomia! 

A continuació, us detallem les activitats programades:


Matí: Conferències a la Sala Magna de l’IEI

Durant el matí, tindrem l’oportunitat d’assistir a 3 conferències que se celebraran a l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI). Aquestes sessions estan dissenyades per apropar l’astronomia a tothom, des d’aficionats fins a experts.

10:00 h: Benvinguda i presentació a la 4a Trobada Astronòmica de la Societat Astronòmica de Lleida (SALL).

10:15 h: “25 anys observant cometes i asteroides” amb Ramon Naves Nogues, astrònom amateur i divulgador. Des de l’Observatori Montcabrer, és un referent internacional en l’estudi d’asteroides, cometes i detecció d’exoplanetes.

En aquesta conferència farem un viatge dels seus 25 anys de vivències i anècdotes en l'observació de cometes i asteroides.

11:00 h: Pausa

11:30 h: “Grup d’observadors de cometes” amb Montse Campàs Torrent, destacada astrònoma amateur, divulgadora i experta en el seguiment de cometes. És una figura clau en la recerca “PRO-AM” de cossos menors a nivell internacional.

L'astronomia és una ciència observacional amb pocs membres femenins. La Montse Campàs ha tingut la sort de poder observar cometes i de formar i coordinar un grup d'obsevadors de cometes. El grup ha viscut esclats de brillantor a cometes i com es trencaven.

12:15 h: “Ciencia ciutadana y eclipses: Lecciones de 2026 y camino hacia 2027-2028” amb Juan Carlos Nolasco, divulgador científic del Planetari do Porto – Centre de Ciència Viva.

Després de l'eclipsi solar total de 2026, aquesta presentació revisa iniciatives de ciència ciutadana vinculades al trio d'eclipsis 2026–2028 en la Península Ibèrica, com a Missió Globo Sonda, MEE2027, FreeDSM Photometer i Umbra.Lab. S'abordaran les primeres lliçons apreses i la seva utilitat per a preparar millor els eclipsis de 2027 i 2028, tant a l'aula com en activitats de divulgació. També es destacarà el paper de les associacions astronòmiques i de la ciutadania en la construcció col·lectiva de coneixement científic.

 13:00 h: Cloenda.


Matí: Planetari interior pati de l’IEI


Projecció de la pel·lícula 3CLIPSE a l’interior del planetari. Experiència immersiva que explica, a través de la relació i el diàleg entre una àvia i la seva neta, l'excepcional trienni d'eclipsis solars.
El documental narra com la Península Ibèrica es convertirà en l'epicentre astronòmic mundial en presenciar de forma consecutiva dos eclipsis totals de Sol (l'agost de 2026 i l'agost de 2027) i un eclipsi anular (el 2028).
                                         Horari: 10:15 h, 11:00 h i 12:15h



Tarda: Observació Solar i Taller de muntures

A la tarda, gaudirem d’una observació solar amb equips especials per explorar el nostre estel de manera segura i taller de posada en estació de muntures. Aquesta activitat requereix inscripció per controlar l’aforament.
Horari: De 18:00 h a 20:00 h.
Lloc: Antic camp de futbol d’Aspa.
AccésGratuït i obert a tothom.

Nit: Observació Nocturna.

A la nit, tindrem l’observació nocturna, una experiència única amb activitats guiades pels membres de la SALL. Aquesta activitat requereix inscripció per controlar l’aforament.
Observació guiada de la Lluna, els planetes i les constel·lacions, conduïda pels membres de la SALL.
22:00 h: Inici de l’observació nocturna, que es prolongarà fins a l’1:00 h.
Lloc: Antic camp de futbol d’Aspa.
AccésGratuït i obert a tothom.

Més Informació

Per a més detalls, escaneja el codi QR. 

No us perdeu aquesta ocasió per aprendre, debatre, gaudir i celebrar la ciència del cel en un entorn privilegiat.

Seguiu-nos per actualitzacions!




    

Entrades populars d'aquest blog

Eclipsi Total de Lluna del 7 de setembre de 2025

L'asteroide 662607 Cosialls

El cel de finals de tardor i d'hivern